donderdag 24 mei 2018

Thema kriebeldiertjes


Thema kriebeldiertjes:

Diertjes zoeken, diertjes in de klas, spelletjes over dieren, filmpjes over dieren, ... alles kwam aan bod! De kleuters genoten er met volle teugen van.


In onze klas hadden wij gedurende het thema een echt slakkenhotel in de klas. Iedereen die wou kon een slakje meebrengen en in ons hotel plaatsen. Deze slakken werden ook even van naderbij bestudeerd.




Milo en zijn slakjes


Hoe verder in het thema, hoe meer slakken we hadden...




Een slakkenspoor bekijken van wel héél dichtbij!


Slakkenrace... maar toen werd er vals gespeeld!

We keken naar een filmpje over een lieveheersbeestje en leerden tellen met de stippen van het beestje.







We lazen uit het boek van Rupsje nooitgenoeg.
Daarna maakten we samen met juf Missy fruitsaté's met fruit uit het boek.











Daarna lekker smullen!



Met juf Wies maakten de kleuters mooie vlinders, maar vlinders komen van een ...
RUPS! Dus we maakten rupsje nooitgenoeg na.






De verf hing tot in Oscar zijn oog :)








We gingen naar het bos op zoek naar kriebeldiertjes.
Potjes, vergrootglazen, pincetjes, ... alles ging mee op avontuur!




Moontje en haar pissebed

Oscar en zijn worm


Een dikke spin


Lena en haar worm (die even ontsnapte in de klas, maar al snel teruggevonden werd)





 Wat had ik super flinke kindjes mee!

Op vrijdag hebben we onze dierenvriendjes ook wel weer vrijgelaten aan de wijze boom. Niemand vindt het leuk om in een klein doosje te zitten.

Ook onze hoekjes werden alweer in thema aangekleed.
De kleutertjes konden zich verkleden in een bij of lieveheersbeest

Mone de bij

Lena de bij

Pau het lieveheersbeest

Rosalie het lieveheersbeest en Lea de bij

Spinnen vangen,



Lieveheersbeestjes tellen,



en zelfs plasticinestippen voor lieveheersbeestjes maken





Omdat de matrix van thema Moederdag zo'n succes was, bleef deze ook een beetje langer in de klas:




Last but not least: onze kriebeldiertjes modderbak om in te spelen


Al moest de modder na week twee toch even wat frisse lucht nemen (lees: juf moest altijd maar modder kuisen...)

Aiko en Mone met hun kriebelbeestjes


Ons thema zit er alweer op en onze rupsjes kunnen bijna mee naar huis.
Opgelet want dan maken ze misschien een 'cocon' (ja wij leerden dit moeilijke woord) en dan worden ze een mooie vlinder.


Jullie hebben het waarschijnlijk al vernomen, maar op het einde van dit thema moest ik (vandaag) vertellen aan mijn kindjes dat... er een baby in mijn buikje groeit. 
Ik mag dus jammer genoeg alleen nog achter de schermen naar school komen.

Ik zal nu zaterdag te vinden zijn op het schoolfeest, spreek me gerust aan wanneer er nog iets is. 

Ik heb een super leuke tijd met de kindjes gehad en ze hebben allen een groot plekje in mijn hart gestolen! Dankjewel daarvoor.

Dikke zoen en lieve groetjes,
juf Anne-Sophie